Aki egy Erőss Zsolt életéről szóló akcióthrillert vár, az ne nézze meg Csoma Sándor filmjét.

A Magasságok és mélységek az ismert és a Himalájában targikus körülmények között elhunyt hegymászó feleségének a töténete, amely Sterczer Hilda gyászfeldolgozását helyezi a középpontba, akit Pál Emőke alakít zseniálisan. A rendező első, a CineFest versenyprogramjába is bekerült, egész estés nagyjátékfilmjében igazán érzékenyen nyúl a gyász témájához, fogalmazta meg a film sajtótájékoztatóján lejátszott videóüzenetében Sterczer Hilda és egyet kell, hogy értsünk vele.

Megszületik egy ötlet

„Nagyon sok érzelem kavarog bennem, hiszen egy három és fél éves időintervallum zárul le lassan az életemben, miközben fantasztikus lehetőségként élem meg, hogy a Magasságok és mélységeknek a CineFesten volt a premierje. A hegymászás, valamint Erőss Zsolt karaktere mindig közel áll hozzám, sokat jártam túrázni fiatalkoromban, ezért a hegyek között, a természet közelségében mindig otthon éreztem magam. Zsolt hegymászással kapcsolatos „mániákussága” pedig a saját, filmkészítéssel kapcsolatos „mániákusságomra” emlékeztetett, éppen ezért felmerült bennem, hogy róla készítek filmet. Volt is egy hollywoodi dramaturgia a fejemben, de ezt az ötletet, pontosan a hollywoodiassága és egyéb okok miatt elvetettem. Utólag kimondottan örülök, hogy így történt, mert úgy gondolom, hogy úgy lehet új történeteket kreálni, ha a meglévő történeteket más perspektívákból mutatjuk be, így kézenfekvőbb volt, hogy a Zsoltot gyászoló Hilda történetét örökítsem meg, miközben alkotóként is egyre inkább foglalkoztatott a gyász témája. Úgy érzem, hogy nagyon fontos erről beszélni, többek között azért is, mert hazánkban elég kevés alkotás foglalkozik kimondottan ezzel a témával” – nyilatkozta a sajtótájékoztatón Csoma Sándor, aki egyben forgatókönyvírója is a filmnek.

Együttműködés

Megtudtuk azt is, hogy a film előkészületei alatt Sterczer Hilda elképesztően nyitott és őszinte volt vele, nem akart idealisztikus képet festeni magáról és még azt is megengedte, hogy a pszichológusa, Tapolyai Emőke mindent elmondjon a rendezőnek róla és arról, hogyan élte meg férje elvesztését.

Gyerekszereplő kerestetik

A sajtótájékoztatón a film mindhárom főszereplője jelen volt, így nem csak Trill Zsolt és Pál Emőke – akikkel külön interjút készítettünk –, hanem a Zsolt és Hilda lányát, az óvodás Gerdát alakító Nagy Enikő is nyilatkozott a sajtó képviselőinek.

Elmondta, hogy édesanyja talált rá a lehetőségre, amelyben gyermekszereplőt kerestek a filmhez. „Elmentünk és a Sasi (a rendező becenve – a szerk.) meghallgatott, majd úgy döntött, hogy engem választ. Ez nagyon meglepett, rögtön mentem, amikor kérte és csak neki köszönhetem, hogy itt vagyok” – fejtette ki az ifjú művésznő.

Azt is elmondta, hogy azért nem okozott számára gondot, hogy csak felnőttekkel forgatott együtt, mert mindannyian nagyon kedvesek voltak hozzá. A szövegtanulással sem voltak különösebb gondjai, mert sokszor olvasgatta a forgatókönyvet.

A filmben Enikő nem egy gondtalan gyermeket alakít, hanem egy olyan kislányt, akinek édesapja elvesztésével a világa kifordult a négy sarkából. Ilyen mély érzelmek megfelelő ábrázolása a képzett színészek számára is nagy kihívás, ezért Enikőt is megkérdeztük arról, hogyan tudta beleélni magát a szerepbe és hogyan sikerült a jelenetei után visszarázódni a saját, valódi életébe.

„Amikor szerepeltem, csak az igazi családomra tudtam gondolni, mert onnan jöttek az igazi érzelmek. De közben tudtam, hogy ez játék, nincs semmi baj, a családom jól van” – árulta el a titkot.

Csoma Sándor rendező elárulta, hogy minden rendező álma egy ilyen gyerekszereplő, mert nagyon könnyű dolga volt Encsivel, ahogyan a stáb hívja, akinek a kedvence az improvizálás volt. Ilyenkor csak megbeszélték, hogy mi történik majd az adott jelenetben és Encsi a saját fantáziájából dolgozva, a saját szavaival fogalmazta meg Gerda gondolatait.