Kezdőlap HAZÁNK Hazánk - Gazdaság

Ennyi sör gurult le tavaly a magyarok torkán

Cikkünk frissítése óta eltelt 2 év, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

Nőtt tavaly a magyarországi söripari cégek értékesítése az előző évhez képest, de továbbra is elmaradt a 2019. évitől, a hazai termelés 2022-ben a 2021-es szint közelében alakult. 

A termékek között – az előző évek tendenciáját folytatva – tovább emelkedett a prémium- és szuperprémium kategóriájú, illetve az alkoholmentes sörök aránya. Ezt a Magyar Sörgyártók Szövetségének igazgatója közölte az MTI-vel. „A sörgyártók tavaly keményen küzdöttek az elszálló energia- és alapanyagárakkal, az ebből eredő termelési nehézségekkel, de visszatekintve elmondható: ha nehezen is, de nagyobb visszaesés nélkül zárták az évet” – fogalmazott Kántor Sándor.

Több sör fogyott tavaly, de még nem érte el a járvány előtti szintet

A Magyarországon jelen lévő öt legjelentősebb sörgyártó együttes értékesítése 2022-ben nem egészen 6,5 millió hektoliter volt, 1,3 százalékkal több a 2021. évinél, de 3,4 százalékkal alacsonyabb a 2019. évi 6,7 millió hektoliternél. A hazai termelés tavaly több mint 5,5 millió hektoliter volt, ami gyakorlatilag megegyezett a 2021. évivel, de 5,9 százalékkal elmaradt a 2019. évi 5,915 millió hektoliteres termeléstől.

Az öt legnagyobb magyar gyártó hozzájárulása a magyar költségvetés bevételeihez a prémium szegmens bővülése, a jövedéki adó emelése és a NETA kiterjesztése nyomán a forgalmat jóval meghaladó mértékben, 9,3 százalékkal nőtt, 2022-ben összesen 85,7 milliárd forintot tett ki – részletezte a Sörszövetség igazgatója. Hozzátette: a cégek mindemellett az általuk közvetlenül foglalkoztatottak létszámát is megőrizték, 2022-ben 1617 főt foglalkoztattak közvetlenül és további közel 20 ezer munkahely megtartásához járultak hozzá a magyar mezőgazdaság, vendéglátás és kereskedelem területén.

Egyre népszerűbb a prémium kategória

A teljes forgalom több mint felét adó középkategória eladása 2022-ben stagnált, 3,3 millió hektoliter volt, 8 százalékkal maradt el a 2019. évi 3,6 millió hektolitertől. A gazdaságos termékek forgalma az öt legnagyobb magyar gyártó eladásaiban tovább esett, immár csak 8,4 százalékot tett ki, alig haladta meg a félmillió hektolitert. A prémium és szuperprémium sörök együttes forgalma immár hatodik éve töretlenül nő, 2022-ben elérte a teljes értékesítés közel 30 százalékát, 1,766 millió hektolitert.

A vendéglátás még nem tért teljesen magához

Kántor Sándor kitért arra, hogy a szállodák, éttermek, kávéházak teljesítménye továbbra is a várakozások alatt maradt, amit jól mutatnak az üzletágra jellemző újratölthető kiszerelések alacsony forgalmi adatai. A hordós sör tavalyi 424 ezer hektoliteres értékesítése ugyan egyharmaddal magasabb az előző évinél, de még mindig egynegyedével marad el a 2019. évi forgalomtól. A vendéglátásra jellemző újratölthető üveges sör 2022-ben eladott 920 ezer hektoliteres mennyisége csupán a pandémia előtti év 70 százalékát tette ki.

Folytatódott az ízesített és ízesítetlen alkoholmentes sörök forgalmának növekedése is, aminek eredményeként arányuk a teljes értékesítésen belül tavaly már meghaladta a 6 százalékot, míg a csökkentett alkoholtartalmú, ízesített sörtermékek iránti kereslet 0,5 százalék alá csökkent.

Kiemelt képünk illusztráció. Forrás: pixabay.com