Kezdőlap HAZÁNK Hazánk - Gazdaság

Hővédő sínfestékkel a vasúti hőség ellen

Tesztjelleggel hővisszaverő, fehér sínfestéket tesztelnek a Bükkösd környéki Pécs–Bükkösd szakaszon.

A módszer lényege, hogy a síneket egy speciális, hővédő bevonattal kezelés alá vetik, amely akár 10?°C-kal képes csökkenteni a sín felszínének hőmérsékletét. A MÁV vezérigazgatója, Hegyi Zsolt ezzel kapcsolatban közölte, hogy a hazai vasúti hálózatnak is olyan hőmérsékleti kihívásokra kell felkészülnie, amelyekkel korábban csak a mediterrán országokban – például Olaszországban vagy Spanyolországban – találkoztak.

A kísérleti szakasz kiválasztása a korábbi gyakorlatok miatt indokolt: az érintett vonalon a korábbi extrém hőhullámok deformációt okoztak, ami miatt 60 km/órás sebességkorlátozásokra volt szükség. Hegyi Zsolt hangsúlyozta, hogy a kísérlet folyamatos ellenőrzés alatt áll, és amennyiben sikeres, akkor más, hasonlóan érzékeny szakaszokon is bevezethetik ezt az eljárást.

Ez a módszer – amit korábban a délebbi országok vasúttársaságai is alkalmaztak – tudományosan alátámasztott technológián alapul: az USA-ban és más helyeken is azt tapasztalták, hogy világos vagy fehér hővisszaverő bevonatok alkalmazásával akár 10–12 °C-kal is csökkenthető a sín hőmérséklete, amivel jelentősen mérsékelhető a sínszálak hőtágulása és a pályadeformáció veszélye. Az ilyen bevonatok magyarországi alkalmazása új távlatokat nyithat a megbízhatóbb, zavartalan vasúti közlekedésben.

Az eljárás során speciális, alacsony szoláris abszorpciójú, jellemzően kerámiás vagy titán-dioxid tartalmú festékeket használnak, amelyek visszaverik a nap nagy részét, sőt hosszabb távon is ellenállnak mechanikai és időjárási megterhelésnek . A festés elvégezhető hagyományos berendezésekkel: hidraulikus permetezővel akár menetközben, így nincs szükség jelentős pályazárlatra.