15 éves a CineClassics, Tímár Péter és Koltai Róbert életműdíjat kap, a nyitófilm pedig a XIX. század Párizsába repít.
Az itthon is rendkívül népszerű filmeket készítő, francia Cédric Klapisch új alkotása nyitja a 21. CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztivált. Az esemény nem kizárólag az aktuális év legfontosabb filmjeinek ünnepe, hanem főhajtás olyan jelentős művészek előtt, akik évtizedeken át hozzájárultak a világ filmművészetéhez. Az idei fesztivál, és részben az idén 15 éves CineClassics program is az idei két életműdíjas, Tímár Péter és Koltai Róbert munkássága előtt tiszteleg.
Jelenet a Rokonidő c. filmből (Nyitófilm)
A fesztivál nyitófilmje a francia Cédric Klapisch Cannes-ban bemutatott filmje. Az itthon is nagy sikert aratott Lakótársat keresünk-trilógia alkotója ezúttal egy több idősíkon játszódó vígjátékkal jelentkezett. A Rokonidők főszereplője négy unokatestvér, akik egymástól nagyon különböző életet élnek, ám egy közös családi titkon osztoznak. 1895-ben egyik felmenőjük, az akkor 21 éves Adèle elhagyja szülővárosát, hogy megkeresse édesanyját Párizsban. A modern világ küszöbén álló város tele van avantgárd művészettel, utat tör a fotográfia, és megjelennek az impresszionista festők. Miközben a négy ifjú Adèle nyomdokaiban jár, feltárul előttük a fiatal nő meghökkentő története. A Rokonidők könnyed hangvételével tökéletes nyitófilm, időkön és generációkon átívelő történetével éppúgy a kultúra sokszínűségére hívja fel a figyelmet, mint a fesztivál egésze. A megnyitó ünnepség és filmvetítés 2025. szeptember 5-én, 17 órakor kezdődik a Pressburger teremben.
Jelenet az Egészséges erotika c. filmből (CineClassics)
A 15 éves CineClassics program Magyarország legrégebbi folyamatos filmtörténeti programsorozata, de 2010-ig visszanyúló múltja világviszonylatban is jelentős: a Cannes Classics például nem sokkal előtte, 2004-ben indult, míg a Berlinale Classics csak 2014-ben. Mint a program kurátora, Muszatics Péter elmondta: „időben ismertük fel, hogy egyre nagyobb az igény a filmklasszikusok egyedi, különleges bemutatására. Az évek során sok világsztár jött el a CineClassics-hoz kapcsolódva, például Claudia Cardinale a Volt egyszer egy Vadnyugat vetítésére, vagy Juliette Binoche egy Krzysztof Kieslowski-megemlékezésre. Ekkor a teljes Három szín-trilógiát vetítettük, és a színésznő a Három szín: Kék előtt mesélt a lengyel mesteréről. Jiří Menzel és Magda Vášáryová a Sörgyári capriccio előtt beszéltek és vettek át életmű-, illetve Európai Mozi Nagykövete-díjat. Mesterkurzussal és retrospektív vetítésekkel tisztelegtünk a lengyel filmművészet olyan nagyjai előtt, mint Daniel Olbrychski, Krzysztof Zanussi és Agnieszka Holland. Kiemelt fókuszt kaptak a magyar származású alkotók, így a miskolci születésű Emeric Pressburger, William Fox, Adolph Zukor, továbbá a Korda-testvérek és az Oscar-díjas Kertész Mihály. Az elmúlt 15 évben összesen mintegy hatvan program valósult meg a CineClassics keretében.” A kurátor kiemelte, hogy a magyar filmművészet olyan jelentős alkotói is személyesen részt vettek a CineClassics programban, mint Jancsó Miklós, Szabó István és Makk Károly.
A fesztivál életműdíjasa: Tímár Péter
Ehhez az illusztris sorhoz kapcsolódik a fesztivál idei két életműdíjasa, Tímár Péter és Koltai Róbert, az alkotók ráadásul kötődnek egymáshoz: az idén negyvenéves Egészséges erotika című kultfilm rendezője Tímár Péter, főszereplője pedig Koltai Róbert volt. Az idén 75. életévét betöltő Tímár a játék, a trükkök, a finom asszociációk mestere. Az 1987-es Moziklipben például, ahol mintegy húsz dal hangzik el, a klipek részleteket tartalmaznak nemcsak korábbi filmjéből, az óriási sikert aratott Egészséges erotikából (1985), hanem kortársai, Bacsó Péter vagy Herskó János filmjeiből is. A hanyatló Kádár-korszak, a bomló diktatúra, ennek banalitása és sajátos humora jelenik meg a legtöbb filmjében, így az 1990-es évek egyik legnagyobb sikerében, a Csinibabában is (1996). Elrajzolt karakterek, ismert dallamok, karikírozott párbeszédek, felszabadító keserédes nosztalgia: a Zimmer Ferit (1998) és a 6:3, avagy játszd újra Tuttit (1999) éppúgy jellemzi ez, mint a Csapd le csacsi! (1990) sokat idézett poénjait. „Imádok élni” – éneklik a Csinibaba végén; Tímár néhány filmjében olyan tisztán jelenik meg a kor életérzése, a rendszerváltás, a bizonytalan jövő mezsgyéjén billegő ország közhangulata, mint kevés nagy alkotónál. Tímár sokoldalúságát jelzi, hogy a vígjátékok mellett bátran nyúlt tabutémához egy ledöbbentő erejű drámában (Mielőtt befejezi röptét a denevér – 1989), vágóként pedig olyan alkotók munkáját segítette, mint Garas Dezső (A legényanya – 1989) és Gothár Péter (Melodráma – 1991, A részleg – 1995). Tímár Péter tiszteletére 2025. szeptember 6-án, 17:00-kor a Béke teremben az Egészséges erotika restaurált változata látható.
A fesztivál életműdíjasa: Koltai Róbert
Koltai Róbert humorát, gesztusait, néhány mondatát egy ország ismeri. Néha együtt nevetünk, néha együtt sírunk vele. Milliók azonosulnak vele évtizedek óta, mert kifejez valamit közös élményeinkből. A kenguru (1975) dörzsölt sofőrje, a Szépek és bolondok ellenőre (1976), Hecseki Boldizsár a Gyermekrablás a Palán utcában (1985), a Simabőrű hangja a Vukban (1981), a férj Tarr Béla Panelkapcsolatában (1982) és a Csók, Anyu!-ban (1986), Bozodi az Egészséges erotikában (1985) és sok más filmszerep mind-mind rólunk szól, mind-mind minket, magyarokat fejez ki. És amikor a közönséget ilyen jól ismerő színész az 1990-es évek elején, amikor a művészfilmek uralták a hazai mozikat, rendezni kezdett, erőfeszítéseit rögtön siker koronázta. Nem is akármilyen: a Sose halunk meg (1993) kultfilm lett, dalát, A nagy utazást pedig milliók dúdolták és dúdolják. Utána következett a Szamba (1995), A miniszter félrelép Kern Andrással (1997), az Ámbár tanár úr (1998) és a többiek. Visszahozta a nézőket a moziba: megnevettette, néha megríkatta, és ami a legfontosabb: megérintette őket. Mert Koltai Róbert pontosan tudja: a közönség sosem téved. Koltai tiszteletére két filmet is műsorra tűz idén a CineFest: 2025. szeptember 6-án, szombaton 17:30-kor az Uránia teremben látható a Sose halunk meg, szeptember 7-én, vasárnap 16.00-kor a Béke teremben pedig Surányi András alkotása, a Meghalni bárki tud kerül a közönség elé. Az életműdíjak átadására a fesztivál megnyitóünnepségén kerül sor.
Jelenet A magyar Walt Disney: Dargay Attila-portréfilm c. filmből (CineClassics)
A CineClassics programjában idén egy különleges portréfilm is helyet kapott. A magyar Walt Disney: Dargay Attila-portréfilm eddig soha nem látott felvételekkel, interjúkkal, filmrészletekkel, rajzokkal mutatja be Dargay Attila életét és munkásságát. A rendező karrierjének főbb állomásait bemutató alkotáson keresztül nemcsak egy életmű, hanem egy korszak is megelevenedik. A magyar animáció megkerülhetetlen alakja sok szállal kötődött Miskolchoz is. A dokumentumfilm bepillantást enged az alkotó szellemiségébe, de a film nemcsak a múltat idézi fel, hanem arra is keresi a választ: mitől váltak Dargay Attila filmjei generációkon átívelően annyira élővé? A szeptember 12-én, péntek, 19.00-kor a Béke teremben látható film premierje után Muszatics Péter beszélget a film alkotóival, Ballai András és Ducki Witek rendezőkkel, valamint Dargay Attila özvegyével és alkotótársával, Henrik Irénnel.
Jelenet a Liliomfi c. filmből (CineClassics)
A játék olykor megajándékoz: Darvas Iván élete képekben címmel nyílik kiállítás szeptember 5-én, pénteken 15.00-kor a Miskolci Galériában (Miskolc, Rákóczi u. 2.), és természetesen a fesztivál egésze alatt látogatható. Darvas Iván színész Bején, a mai Szlovákia területén született éppen száz évvel ezelőtt. Prágában nőtt fel, anyja orosz volt, apja magyar, a magyar mellett oroszul, németül, csehül is beszélt. Lehetett volna igazi világhírű színész, vagy legalábbis a német nyelvterület sztárja, de, ahogy kitűnő önéletrajzában, a Lábjegyzetekben fogalmaz, az „akolmeleg” Budapest és a magyar nyelv meghittsége mindig visszatartotta a távozástól. Így lett a XX. századi magyar színház- és filmművészeti egyik legjelentősebb alakja. A kiállításhoz kapcsolódóan szeptember 6-án, szombaton 19.30-kor a Művészek Háza Uránia termében látható lesz a Darvas Iván főszereplésével készült, restaurált Liliomfi (1954), az idén ugyancsak száz éve született Makk Károly rendezésében. A rendező 2016-ban vette át a CineFest életműdíját, mesterkurzust tartott és részt vett a restaurált Szerelem (1971) című filmje magyarországi kópiapremierjén. A Liliomfi vetítése előtt Muszatics Péter tart bevezetőt.
Jelenet a Cinema Paradiso c. filmből (CineClassics)
A CineFest Paradiso – Az örökzöld Morricone szeptember 11-ei koncert olyan gyorsan telt házas lett, hogy egy második előadást is meg kellett hirdetni szeptember 14-re (18.00, Művészetek Háza, Pressburger terem). A Volt egyszer egy Vadnyugat dallamai, A profi vérfagyasztó futamai, a Cinema Paradiso nosztalgikus, a Volt egyszer egy Amerika ironikus, A jó, a rossz és a csúf kegyetlen, az Őrült nők ketrece játékos zenéje egyaránt megidézésre kerül a Miskolci Szimfonikus Zenekar koncertjén. Az ismert dallamok mellett különleges látványelemekre is készülhet majd a közönség. Az első előadás előtt Török Levente karmester, Muszatics Péter filmtörténész és Kolozsi László kritikus tart rövid bevezetőt. Az eseményhez a CineClassics keretében két kivételes film is kapcsolódik: Giuseppe Tornatore gyönyörű portréja, az idős mesterről közvetlenül a halála után készült Ennio (2021), valamint Tornatore 1989-es remeke, az Oscar-díjas Cinema Paradiso, amely főhajtás a mozi mágiája előtt. Az Ennio szeptember 9-én, kedden 21.00-kor látható az Uránia teremben, a Cinema Paradiso pedig szeptember 11-én, csütörtökön 20.30-kor a Béke teremben.
A 21. CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál filmjeire már elkezdődött az elővételes jegyvásárlás a https://jegy.cinefest.hu oldalon. A CineClassics vetítései ingyenesen látogathatók, ezekre az előadásokra a helyfoglalás érkezési sorrendben történik.
(Fotók: CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál)