Júliustól új formátumú rendszámtáblát kapnak az újonnan forgalomba állított autók és motorok. Az új rendszám nemcsak az autósokat és közlekedésmániásokat érdekli: mivel a KSH adatai szerint Magyarországon több mint négymillió személygépkocsi van forgalomban, a rendszámtábla az utcakép része.

Éppen ezért az új rendszám grafikusszemmel is izgalmas téma. A vizuális kommunikációval foglalkozó Brandguide oldal elemzése viszont azért érdekes, mert a múltba is elkalandozik, egészen az 1901-es kezdetekig.

Látható, hogy a régi rendszámok harminckét éven át uralkodtak (egy köztes frissítéssel: a 2004-ben EU-zászló került a magyar helyére), és a mostaniakat is harminckét év után kezdjük lecserélni. Az új rendszám ugyanakkora, mint a 2004-től használt: 520×110 milliméteres, ún. europlate tábla. Ellenben plusz egy betű és a magyar címer is rákerült. 

Egy terrorszervezet hamisított rendszámokat

Mivel ugyanakkora helyre több betű került (plusz a címer), keskenyebb, nehezebben hamisítható betűtípust választottak. 2004-ig ún. DIN 1451-alapú betűtípust használtak, és mint az elemzés írja, Németországban a DIN-alapú rendszámok idején létezett egy terrorszervezet, amely gyakran ragasztószalaggal alakította át a betűket a német rendszámokon. Erre reagálva bízták meg Karl Georg Hoeflert egy kevésbé manipulálható betűkészlet kialakításával. Ebből született az FE Schrift – ami az új magyar rendszám alapja is. Hoeflertnek már gondolnia kellett a digitális felismerhetőségre is, hogy a rendszámot tudják azonosítani pl. a parkolók kamerái. A cikket jegyző Serfőző Péter úgy látja, hogy „a keskenyebb, geometrikusabb betűk sokkal kevésbé vonják magukra a figyelmet egy autón”, azaz jobban érvényesül az autó formaterve, és „az új formátum javítani fogja Magyarország utcaképét”. 

Összességében „arányait tekintve egy sokkal szebb rendszámot kaptunk”, aminek az összhatása elegánsabb, és „nem viszi el a fókuszt a jármű karakterisztikájáról”.