Kezdőlap HAZÁNK Hazánk - Gazdaság

Százmillió forintnál is többet zsákmányoltak a netes szarkák

Cikkünk frissítése óta eltelt 3 év, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

Drámaian nőtt az adathalász kísérletek száma Magyarországon.

Erről az Adevinta Hungary ügyvezető igazgatója számolt be az Országos Rendőr-főkapitánysággal (ORFK) közösen tartott sajtótájékoztatón. A Jófogás és a Használtautó.hu portálokat üzemeltető céget vezető Palocsay Géza arra hívta fel a figyelmet, hogy a koronavírus-járvány miatt hatalmas mértékben nőtt az e-kereskedelem, az abban elköltött összegek mennyisége, illetve az online vásárlások száma is. Jól tudják ezt a csalók is, aminek ékes bizonyítéka, hogy a Kaspersky Lab 2020 márciusa és 2021 márciusa között több mint ötezer adatlopásra létrehozott oldalt azonosított, amelyek meglátogatásától csaknem egymillió embert védett meg. 

Résen kell lenni az online térben

A Magyar Nemzeti Bank összesítése szerint 2021 harmadik negyedévében a határon belül az adathalászattal okozott kár még ezzel együtt is meghaladta a 120 millió forintot, míg a határokon túl nyúló az 500 millió forintot. Csak a Jófogás oldalán januárban több mint 200 olyan esetet azonosítottak, amikor az oldalaikról kívülre csalva próbálták meg a felhasználóik adatait megszerezni. Ugyanazt a technikát alkalmazták, mint amikor elektronikus levelekben keresik meg a felhasználókat bankok vagy közműszolgáltatók nevében. Ezért is sürgette az ügyvezető a felhasználók tájékoztatását, illetve a vonatkozó jogszabályok megváltoztatását.

A rendőrség is a kezdeményezés mellé állt

A kampány biztonságos internet napján indult el, amelyet minden évben február második keddjén tartanak. Oláh-Paulon László az ORFK bűnmegelőzési osztályának vezetője hangsúlyozta: azzal, hogy a felhasználók nem válnak áldozattá, elkerülik, hogy megszerezzék az adataikat, a szubjektív biztonságérzetük is erősödik, amivel jobb közbiztonságot tudnak teremteni az online térben is. Arra kérte az internetezőket, hogy tájékozódjanak: nézzék meg, milyen módon jelentkeznek be az online felületekre, és ha az eltér a megszokottól, forduljanak a szolgáltatóhoz, a kereskedőhöz, és semmiképp se adják ki felelőtlenül a személyes vagy banki adataikat, illetve a bankkártyájuk PIN-kódját.