Kezdőlap HAZÁNK Hazánk - Gazdaság

Elektromos autód van? Ezekre figyelj oda, ha biztosítást kötsz rá

Átlagosan akár 600-700 ezer forint is lehet a kár, ha egy elektromos autót ér baj az utakon, míg hagyományos társai esetében 400-450 ezer forint körüli ez az összeg.

Ez derül ki a Magyar Biztosítok Szövetsége (MABISZ) felméréséből, amelyben természetesen arra is felhívják a figyelmet, hogy teljes körű casco megkötésével nem feltétlen kell ennyi pénzt kifizetnünk a szervízben. Azt azonban hozzáteszik, hogy az e-autók biztosításának díja magasabb lehet, hiszen a javítás is többe kerül. 

Azonnal reagált a piac, de nem mind arany, ami fénylik

Egy év alatt nem egészen a másfélszeresére, egészen pontosan 20 022-re emelkedett a közúti forgalomban lévő tisztán elektromos gépkocsik száma Magyarországon, és az újak mellett megjelentek a 4-5 éves használt példányok is. Erre természetesen azonnal reagált a piac,   
hiszen gépjárműbiztosítást kínáló 12 társaság nagyobb hányadának portfoliójában az elektromos meghatású modellekre hangolt kötelező felelősségbiztosítás és casco is szerepel.  

Bizonyos biztosítók azokra a típusokra azonban nem adnak ajánlatot, amelyek hivatalos javítása Magyarországon nem megoldható, más társaságok pedig egyes modellekre csak egyedi kockázatelbírással, eseti döntés alapján vállalnak fedezetet, amit a MABISZ azzal magyaráz, hogy az e-autók aránya csak pár százalékos. 

Nagyobb az ügyfél felelőssége is

A szövetség azt javasolja, hogy a tulajdonos olvassa át alaposan a jármű kézikönyvét és tartson be minden gyári előírást a jármű karbantartása és használata során is, hiszen ezek feltételei lehetnek a casco-szolgáltatás nyújtásának.

Érdemes a szokásosnál gondosabb áttanulmányozni a szerződési feltételeket is, hogy az ajánlattétel előtt az ügyfél megismerjen minden olyan speciális szabályozást (például a töltésre vonatkozó korlátozás), amely esetlegesen az elektromos járművekre vonatkozik. 

Arról sem árt meggyőződni, hogy a biztosító feltételei milyen kártérítést nyújtanak elektromos járművekre, valóban kiterjed-e a biztosítás minden alkatrészre, tartozékra, biztosítási eseményre – például töltés közbeni töltőkábel lopásra -, illetve vannak-e az elektromos járművekre vonatkozó különleges megkötések, rendelkezések.