Cikkünk frissítése óta eltelt 11 hónap, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

Szeptember 1. és 9. között a CineFest Kitekintő szekciója két magyar remekművel, továbbá Cannes nyitófilmjével – amely egyben a CineFest nyitófilmje is – és Arany Pálma-díjasával vár.

A Hongkongi Nemzetközi Filmfesztivál jóvoltából ugyancsak ebben a szekcióban hat kiemelkedő hongkongi alkotás látható, továbbá három dél-koreai mozi segít elmerülni a kortárs ázsiai mozi legkiválóbb darabjaiban.

A CineFest nyitófilmje egyenesen a 2023-as Cannes-i Filmfesztiválról érkezik Miskolcra: Jeanne Du Barry – A szerető egyben Johnny Depp nagy visszatérése, és hosszú ideje első európai filmje. Jeanne Vaubernier, a munkásosztálybeli nő (Maïwenn, a film rendezőjének alakításában), elszántan igyekszik feljebb emelkedni a társadalmi ranglétrán, és bájait felhasználva próbál kitörni nyomorúságos helyzetéből. Szeretője, du Barry gróf, aki Jeanne szerelmi intrikáinak köszönhetően gazdagodott meg, szeretné bemutatni őt a királynak, és a befolyásos Richelieu hercegen keresztül szervezi meg a találkozót. A találkozás messze felülmúlja a várakozásait: XV. Lajos (Depp) és Jeanne között első látásra botrányos szerelem szövődik.

Maïwenn: Jeanne Du Barry – A szerető

A világ legrangosabb filmfesztiváljának fődíját, a Cannes-i Arany Pálmát elnyerő Egy zuhanás anatómiája a CineFest zárófilmje. A lélektani krimiben Sandra (Sandra Hüller – Toni Erdmann) idillinek látszó élete kártyavárként omlik össze. A sikeres német írónő francia férjével és látássérült gyerekükkel élnek a francia Alpok egyik kis falujában. A férfi váratlan halála után nem egyértelmű, hogy baleset, öngyilkosság vagy gyilkosság történt. Sandra ezért a rendkívül megterhelő nyomozás és tárgyalás középpontjába kerül. A már-már hitchcocki hagyományokat követő filmben az eseményeket végig a feleség szemszögéből követjük, miközben a néző számára is kérdéses az ártatlansága. Az Egy zuhanás anatómiája azonban sokkal több bűnügyi történetnél: Justine Triet rendezőt elsősorban a házasság, és alapvetően az emberi kapcsolatok legmélyebb rétegei érdeklik.

Reisz Gábor első nagyjátékfilmje, a VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlan hatalmas közönségsiker volt a CineFesten, valamint elnyerte a fesztivál nagydíját, a Zukor Adolf-díjat. Éppen ezért igazán örömteli hír, hogy a magyar közönség itt láthatja először legújabb, Magyarázat mindenre című alkotását. A film főszereplője a gimnazista Ábel. Az érettségire kellene készülni, de épp most ébredt rá, hogy szerelmes legjobb barátjába, Jankába. Ő is reménytelenül szerelmes, csak éppen a történelemtanárukba, Jakabba. A fiú történelemérettségije országos botrányba torkollik, a véleménykülönbségek megosztják az egész környezetét, sőt az országot is. A Magyarázat mindenre világpremierje a CineFesttel párhuzamosan zajló Velencei Nemzetközi Filmfesztiválon lesz. 

Reisz Gábor: Magyarázat mindenre

Einspach Gábor sikeres galériatulajdonos és kortárs műgyűjtő, a budapesti művészeti világ egyik meghatározó szereplője. Amikor megtudja, hogy hasnyálmirigyrákban szenved, a betegségben nem a tragédiát, hanem a lehetőséget látja a teljes újrakezdésre. Miközben folytatja a fizikailag őt egyre jobban igénybe vevő kezeléseket, megpróbálja újraértelmezni a saját életét, valódi céljait, és a teljes környezetével való kapcsolatot. A nagy sikerű Anyáim története társrendezője, Dér Asia a kezelés legelejétől fogva követi Gábor mindennapjait a Nem halok meg című alkotásban, amelynek világpremierje nem sokkal a CineFest után, egy A-kategóriás fesztiválon lesz. Dér egy különleges ember szellemi és fizikai vívódásainak legmélyére ásva teszi fel a kérdést, vajon teljesíteni tudja-e Gábor a kitűzött céljait. A film producerei, Szakonyi Noémi Veronika és Vincze Máté Artur tavaly megkapták a Zukor Adolf-díjat a Hat hét című filmjükért, így a Nem halok meggel máris visszatérnek a fesztiválra!

A Hongkongi Nemzetközi Filmfesztivállal partnerségben a CineFest a Kitekintő válogatás részeként idén hat kiemelkedő hongkongi alkotást mutat be. Az Őrült világban egy esős éjszakán egy jós megpróbál segíteni egy prostituáltnak, de a férfi néhány perces késéssel érkezik hozzá, és kénytelen végignézi a nő haláltusáját. A véletlen odasodorja Siu Tung-ot is, aki megbabonázva bámulja a holttestet. Amikor a jós meglátja a jövőt és rájön, hogy Siu Tung hamarosan gyilkosságot követ el, úgy dönt, hogy szembeszáll az elkerülhetetlennel. Az utca napos oldalában egy menekült kisfiúnak egy helyi taxisofőr segít elszökni Hongkongból. Apa-fiú kapcsolat alakul ki közöttük, mígnem a fiú rájön, hogy a taxis valójában a valódi apja gyilkosa. A Csak a holttestemen keresztül című filmben egy lakóparkban az egyik éjszaka a tulajdonosok holttestet találnak, így minden adott lesz ahhoz, hogy elszabaduljon a pokol. A Ki nem hunyó fények egy középkorú özvegyasszony szívszorító története, aki férje utolsó kívánságát szeretné teljesíteni, és ezért újra alkot egy legendás, már lebontott neonreklámot. A Rossz lelkiismeretben egy ügyvéd megpróbálja kiszabadítani hosszú időre bebörtönzött ügyfelét, hogy jóvátegye saját korábbi szakmai hibáját. A Fényes nappalban egy hírügynökség fülest kap egy fogyatékkal élőket gondozó otthon lakóival szembeni visszaélésekről. Hogy leleplezzék az otthon törvénytelenségeit, az egyik oknyomozó riporter beépül a páciensek közé.

Dér Asia: Nem halok meg

A Kitekintő dél-koreai fókuszában idén három, hazájában nagy sikert aratott alkotás várja az érdeklődőket a Koreai Filmművészeti Akadémia (KAFA) megalapításának 40. évfordulója alkalmából, a Koreai Kulturális Központ közreműködésével. A Mentsétek meg a zöld bolygót! című 2003-as sci-fiben az űrlények a Föld elfoglalását tervezik, és magukat politikusoknak, üzletembereknek álcázva már itt is vannak. Legalábbis egy fiatal férfi szerint, aki a világ önjelölt megmentőjeként akcióba lép: elrabolja a vezetőket, hogy vallomásra bírja őket. A nomádok hangja: Korjo Arirang című dokumentumfilm története 1937-re nyúlik vissza, amikor Sztálin az orosz Távol-Kelet közel kétszázezer koreai lakosát deportálta Kazahsztánba és Üzbegisztánba. Köztük volt a vlagyivosztoki Korjo Színház társulata, akik eldöntötték: megmentik és megőrzik saját kultúrájukat az új hazában. Az 1998-ban készült Karácsony augusztusban szívszorító történet egy harmincas éveiben járó fotósról, aki megismerkedik egy bájos, fiatal nővel. Amikor a férfi megtudja, hogy halálos beteg, inkább bezárja az üzletét és nyom nélkül kilép a lány életéből, hogy megkímélje a gyász fájdalmától.