Budapest – Győr, akár 15 perc alatt, Kínának már megy

Kína újra felgyorsítja a jövőt – szó szerint. A China Aerospace Science and Industry Corporation (CASIC), amelyet leginkább rakétagyártóként ismerünk, most egy teljesen más területen írhat történelmet: a földi közlekedésben. Legújabb fejlesztésük, a T?Flight, egy alacsony vákuumcsőben közlekedő mágnesvasút, már most gyorsabban halad, mint bármelyik jelenlegi vonat.

623 km/h – és ez még csak a kezdet

A T?Flight első tesztjei egy mindössze 2 kilométeres pályán zajlottak, ahol már elérte a 623 km/h sebességet. A különlegesség? Ez a tempó még nem is vákuumban, hanem normál légkörben történt. Most azonban a CASIC sikeresen kipróbálta a rendszert alacsony vákuumfeltételek mellett is, és minden érték – sebesség, lebegési magasság, stabilitás – megfelelt a tesztek előre beállított követelményeinek.

A technológia lényege

A T?Flight alapja egy vákuumcső, amelyben a levegő sűrűsége jóval alacsonyabb, mint a külső környezetben. Ez gyakorlatilag megszünteti a légellenállást – a vonat pedig mágneses lebegéssel halad, tehát nincs súrlódás sem. A kombináció lehetővé teszi, hogy a szerelvények félelmetes sebességre gyorsuljanak anélkül, hogy kopnának vagy melegednének.

Hova tartanak?

A következő cél: 1000 km/h. Ehhez a CASIC már egy hosszabb, 60 kilométeres tesztpályát tervez. Összehasonlításképp: az Airbus A320 utazósebessége kb. 839 km/h, tehát a T?Flight gyorsabb lenne, mint egy utasszállító repülőgép. És ez még mindig nem a végső cél.

Egyes korábbi tervek szerint a rendszer akár a 4000 km/h-s (Mach 3,5) sebességet is elérheti – ez már tényleg a sci-fi birodalma. Bár ez a tempó jelenleg még elméleti szinten van, az eddigi eredmények alapján nem tűnik teljesen elrugaszkodott elképzelésnek.

A gyakorlati haszon

Ha sikerül a technológiát valós méretekben kiépíteni, az átalakíthatja Kína belföldi közlekedését. Egy Peking–Sanghaj út – jelenleg 4,5–6,5 órás vonatozás – akár 1,5 órára is csökkenhet. Még a repülő sem érne oda gyorsabban, különösen ha beleszámoljuk a reptéri procedúrákat.

T-Flight – Kína szuperszonikus vonata elérné a 4000 km/h sebességet

A kihívások – nem csak technológiai

Bár a rendszer mérnöki szempontból ígéretes, a legnagyobb kérdés az, hogy gazdaságilag is fenntartható-e. Egy ilyen rendszer kiépítése és fenntartása hatalmas költségekkel jár – nem beszélve az energiaigényről, az infrastruktúra építéséről és a politikai támogatásról. Nyugaton már több hiperloop-jellegű projekt elbukott a költségek és a megvalósítás komplexitása miatt.

Miért lehet ez mégis a jövő?

Kína mérete és népsűrűsége lehetővé teszi, hogy egy ilyen rendszer gazdaságilag is életképes legyen. Ha sikerül, a T?Flight nem csak a vonatozást forradalmasítja, de új városi modelleket, életformákat is lehetővé tehet – ahol akár több száz kilométeres napi ingázás sem lenne elképzelhetetlen.

 


Összefoglalva: a T?Flight nem csupán egy technológiai projekt, hanem egy lehetséges jövőkép. Egy olyan világ felé vezet, ahol a közlekedés gyorsabb, hatékonyabb és környezetbarátabb – akár hangsebesség felett is. Az út hosszú, de a kínai mérnökök már elindultak rajta. És ha valakik képesek lehetnek megvalósítani, ők azok.

Forrás: New Atlas

Borító: Pixabay