Cikkünk frissítése óta eltelt 8 hónap, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

A második világháború utáni Európa egyik legsúlyosabb menekültválsága zúdult a kontinensre, amikor az orosz hadsereg lerohanta Ukrajnát 2022-ben. A szomszédos Lengyelországban gyorsan ki kellett találni, mit kezdjenek a határokat átlépő százezrekkel, hogy találjanak nekik lakóhelyet, munkát, iskolát. A Mastercard és a McCann új szintre emelte régi együttműködését, és adatok tonnáival megtámasztva kifejlesztett egy alkalmazást, ami megmutatja a menekülteknek, mely lengyel kisvárosba, faluba érdemes menniük, ahol van munka és lakhatás is, megfizethetően. A nagylelkű fejlesztést Cannes-ban is a legmagasabb szinten díjazták. 

Tavaly februárban Oroszország megtámadta Ukrajnát, ezzel nemcsak háborút robbantottak ki, hanem elindították Európa történetének egyik legnagyobb menekülthullámát. Milliók érkeztek a szomszédos Lengyelországba, azon belül is leginkább Varsóba és a nagyobb városokba. Miután a menekültek biztonságban tudhatták magukat és családjaikat, egy újabb kihívással kellett szembenézniük: munkát és otthont kellett találniuk. A Mastercard és a McCann Poland ekkor közbeléptek, és létrehozták a Where To Settle applikációt (lengyelül: Gdzie Zamieszkać).

Az appal még a Cannes Lions fesztiválon találkozhattunk a nyár elején, amikor az egyik gálán levetítették a kisfilmjüket. Elhozta a Fenntartható Fejlődési Célok grand prix-ját, valamint az egyik csúcskategóriás díjat, a Titaniumot is (két arany, két ezüst és három bronz oroszlán mellett).

„A Where To Settle egy egyszerű és felhasználóbarát eszköz, ami nem igényel regisztrációt vagy bejelentkezést, és mind mobil, mind asztali eszközökön használható. Az igényeket és preferenciákat tartalmazó űrlap kitöltése után az oldal látogatója megnézheti, hogy körülbelül mennyibe kerülne neki egy másik városban élni, ráadásul a különböző helyekről származó eredményeket is összehasonlíthatja” – írják az oldalukon. 

Az eszköz a Mastercard anonimizált adatain és a Lengyel Központi Statisztikai Hivatal rendelkezésre álló adatain alapul. A Mastercard által gyűjtött egyedi adatok lehetővé tették egy olyan platform létrehozását, amely megbízhatóan mutatja be a megélhetési költségeket Lengyelország különböző méretű városaiban. Az eszköz kihasználja a személyre szabott adatokat anélkül, hogy szenzitív információkat kellene megadni. Egy egyszerű anonim űrlap kitöltésével, a tényleges helyzet, a lakóhely és az igények alapján az eszköz minden menekültnek személyre szabott, tömörített és kulcsfontosságú információkat ad. 

A platform a Morizon-Gratka Csoporttal együttműködésben jött létre, ami a legnagyobb lengyel hírügynökség része, ez a csoport állás- és lakásbérleti ajánlatokat kínál. A lengyel kormány és a Lengyel Városok Szövetsége, a legrégebbi lengyel önkormányzati szervezet támogatja és népszerűsíti az eszközt.

Az applikáció adatai alapján az ukrán menekültek 20,05 százaléka vette igénybe a platformot. A lengyel gazdaságra is pozitív hatással lehetett a bevándorlási hullám. Hubert Biskupski gazdasági újságíró szerint lehetséges, hogy az ország GDP-je 2-3 százalékkal emelkedhet ennek köszönhetően. 

A platform természetesen még működik. Tovább dolgoznak rajta, hogy hatékonyan kezelhessék az aktuális társadalmi kihívásokat. A Where to Settle platform a humanitárius válságra válaszul jött létre, hogy segítsen a menekülteknek, de ideális megoldás a diákok és az újrakezdést más helyen fontolgató magánszemélyek számára is.