Talán a legtöbb veszély az idősebb generációt érinti. A digitális világ gyors fejlődése különösen az idősebb korosztályt teszi kiszolgáltatottá a kibercsalásokkal szemben. Az adathalász támadások súlyos pénzügyi veszteségeket okozhatnak. 

Beszélgess nagyszüleiddel!

Tisztában kell lenniük avval, hogy a megelőzés a legfontosabb. Bár minden korosztály érintett lehet a kibercsalásokban, az áldozattá válás módja és gyakorisága különbözik az életkori sajátosságok és az eltérő banki ismeretek miatt. 

„Minden negyedik (!) esetben nyugdíjas volt az áldozat”

írja oldalán a kiberpajzs.  

Egy tipikus bankszámlát érintő csalási folyamat például három lépésből áll: 

  • először a csalók valamilyen adathalászati módszerrel megszereznek fontos adatokat (kártyaadat, jelszó stb.)
  • tranzakciókat kezdeményeznek
  • utolsó lépésben megszerzik az áldozataiktól még azokat az adatokat, kódokat is, melyekkel jóváhagyják a csalárd tranzakciót

Idősebbek körében gyakori, hogy a csalók telefonhívással próbálkoznak, erős érzelmi hatást kiváltva, sürgetve az áldozatot az adatok megadására.  Gyakori az is, hogy a bűnözők a visszaélések megelőzése érdekében ráveszik a jóhiszemű idős áldozatukat, hogy telepítsenek egy távoli digitális hozzáférést biztosító alkalmazást, például az AnyDesk vagy a TeamViewer programot számítógépükre.  

Ne feledd!

Banki ügyintéző azonban soha nem kér telefonon érzékeny személyes adatot, jelszót, kódot és egy bank sohasem kér távoli hozzáférést az ügyféleszközökre.

(forrás: kiberpajzs/fotó: illusztráció, pixabay)