A SpaceX valaha épített legerősebb hordozórakétája, a SpaceX csillaghajója csütörtökön indult, és elérte a negyedik tesztrepülés során Elon Musk, a cég vezérigazgatója által kitűzött kulcsfontosságú célokat, amelyek bemutatták a jármű újra felhasználhatóságát.
Az indítás a texasi Boca Chicában található privát Starbase létesítményből történt, reggel 7:50-kor CT (budapesti idő szerint péntek 14:50), és a társaság élőben közvetítette a korábban Twitter néven ismert X-en , ami több millió nézőt vonzott.
A Starship kilövő rendszer a felső Starship űrhajóból és a Super Heavy néven ismert hordozórakétából áll. A SpaceX adása szerint a rakéta 33 hajtóműve közül 32 működött kilövéskor.
Mivel a Starship járművet a Super Heavy booster tetejére helyezték, a rakéta a valaha épített legmagasabb rakéta – 397 láb magas, vagyis körülbelül 121 méter, magasabb, mint a Szabadság-szobor, beleértve a talapzatot is.
Miután leesett a felső fokozatról, az űrszonda finoman le tudott ereszkedni a Mexikói-öbölben, eközben a második fokozatú űrszonda bejárta a fél világot,orbitális pályára lépett.
Körülbelül 50 perccel az indítás után az űrszonda megkezdte ellenőrzött visszatérési útját, és a jármű körül hihetetlenül színes plazmafelhalmozódást lehetett látni, miközben hőpajzsa szembefordult a Föld légkörének szélsőséges hőmérsékleteivel.
A cég Starlink műholdjai elősegítették az élő közvetítést, amely folyamatosan elérhető volt a visszatérés során. Úgy tűnt, hogy a Csillaghajón a kamera nézete közelében lévő szárny megperzselődött a visszatérés során, és a részecskék elzárták a kamera kilátását.
De végül elég volt a kilátás ahhoz, hogy a csillaghajó elérje a várt leszállást az Indiai-óceánba.
Az eredmény egyúttal hozzájárul a vállalat „törd meg, majd javítsd meg” mérnöki megközelítésének érvényesítéséhez, amely folyamatos előrehaladást mutat a tavaly áprilisi első tesztindítás óta, amikor a rakétát szándékosan meg kellett semmisíteni, amikor elrepült a pályáról.
A sérült fedél és a hőálló burkolólapok elvesztése arra utal, hogy még mindig fontos fejlesztésekre van szükség. Ellenkező esetben a Starship az űrsiklókhoz hasonlóan minden repülés után alapos felújítást igényelne.
– De ez mind megoldható – mondta Mr. Dumbacher. "Ez egy lépés a helyes irányba, és még több lépést kell megtenni."
Ha a Csillaghajó újra és újra képes repülni, jobban hasonlít egy sugárhajtású repülőgéphez, mint egy hagyományos rakétához, az átalakíthatja a globális űrkilövő iparágat, amelyet a SpaceX már ural.
A mai repülés valószínűleg biztató a NASA tisztviselői számára is. Arra számítanak, hogy a SpaceX elkészíti a Starship egy változatát, amellyel űrhajósokat visz a Hold felszínére a NASA Artemis III küldetése során, amelyet jelenleg 2026 végére terveznek. Ezek után nyílik lehetőség a Mars-uazásra, hiszen ezért tervezték a Csillaghajót.
Forrás: CNN, SapceX
Fotó, videó: SpaceX