Már nem bújhat el a legkisebb szemét sem az űrben

A londoni ODIN Space az űrszemét apró darabjainak nyomon követésére szolgáló, új módszert tesztelte – sikeresen.

 

Az elmúlt két évben a cég, olyan technológiát fejlesztett és minősített, amely képes észlelni és nyomon követni azokat az űrszeméteket, amelyek túl kicsik ahhoz, hogy a meglévő módszerekkel regisztráljanak. A cég első demonstrációs érzékelőjét a D-Orbit ION műholdba integrálták, amely a SpaceX június 12-én indult  Transporter-8 küldetésének részeként állt pályára.

 

A Guyanai Űrközpont technikusai felemelnek egy csoport kis űrhajót, hogy a Vga rakéta hasznos teheradapteréhez erősítsék. (Kép: ESA/CNES/Aria – JM Guillon)

 

Lineárisan  növekszik a mennyiség

Az űrszemét , más néven „ pályatörmelék ” az űrben lévő összes tárgyat jelenti, amit az ember vitt fel és már nem tölti be funkcióját. Vannak csavarok, rakéta alkatrészek, elveszett szerszámok , például csavarhúzók és még sok más. A törmelék mérete változó – az óriási halott műholdaktól az apró festékfoszlányokig.

Ez a szemét a 1950- es években kezdett felhalmozódni, amikor az emberek először kezdték el felfedezni az űrt. Akkoriban a legtöbb tudós nem aggódott túlságosan a sok hátrahagyott tárgy miatt. Végül is a legtöbb pályán lévő objektum végül visszaesik a légkörbe, ahol elégnek magasan az égen.

De itt van a probléma: évtizedekig, sőt évszázadokig is eltarthat, mire ez megtörténik. Mindeközben az űrszemét nem csak békésen lebeg. Legtöbbjük óriási, 28 ezer Km/órás sebességgel közelíti a Földet. Ilyen gyors mozgásnál, még egy festékfolt is pusztító erejű lehet.

Az ütközések egyre nagyobb problémát jelentenek majd, és minden ütközés még több törmeléket hoz létre.

 

Az ODIN reméli, hogy technológiája segít nyomon követni a centiméter alatti törmelékeket, amelyek szinte láthatatlanul, golyó sebességgel utaznak, és fenyegetést jelentenek a műholdakra, űrállomásra és más pályán lévő infrastruktúrákra. 

"Most arra fogunk összpontosítani, hogy ügyfeleink számára a következő generációs űradatokat biztosítsuk, és még több szenzort küldjünk minden pályára" – mondta az ODIN vezérigazgatója és társalapítója, James New.

 

A teszt sikeres

Több mint egy hét keringés után, az űrcég megerősítette, hogy a fedélzeti érzékelőjük működőképes, és halvány akusztikus rezgéseket észlelt a fogadó műholdról. Ehhez a próba repüléshez az eszköz törmelék érzékelőjét kivételesen nagy érzékenységre állították be, hogy az ION műholdról érkező legkisebb értékek is észlelhetők legyenek. 

A cég terve, hogy bővíti a technológiát, és a kereskedelmi piacra viszi. Az ODIN centiméter alatti érzékelője képes lesz nyomon követni a 0,1 milliméteres méretű törmelék méretét, helyét és – első alkalommal – sebességét és röppályáját.

Ezzel a pályaleképezéssel az ODIN a centiméter alatti törmelék komplex modelljeinek felépítésére törekszik, hogy javítsa a valós idejű orbitális törmelék figyelmeztetéseket és kockázati trendekkel kapcsolatos információkat a proaktív döntéshozatalhoz. Biztosítva a Föld körüli pályán keringő több ezer műhold élettartamának maximalizálását, a fenntarthatóság mértékét.

Borító illusztráció: Shane Rebenschied