Átfogó felmérést készült a régió vállalkozásairól.
Mintegy ezer magyar tulajdonú kis- és középvállalkozás bevonásával végzett átfogó kutatást a Makronóm Intézet. A céljuk az volt, hogy feltárják azokat a közös jellemzőket, amelyek nemzetközileg is sikeressé tehetik a magyar ipari termelő cégeket. Az elmúlt évtizedben nem készült hasonló méretű és mélységű vállalati elemzés Magyarországon.
Az intézet külön regionális bontásban is vizsgálta a kutatásba bevont cégeket. Ennek során megállapították, hogy az észak-magyarországi vállalkozások 35 százalékát érinti a generációváltás problémája, ami jobb az országos átlagnál (40%). Fontos tapasztalat volt, hogy erős beruházási kedv jellemzi a régió cégeit, a megkérdezettek vállalatok 92 százaléka vett már részt EU-s pályázaton. Az is kirajzolódott, hogy a munkaerőpiaci nehézségek súlyosabban érintik a borsodi, nógrádi és hevesi vállalkozásokat az országos átlagnál: a megkérdezett cégek 92 százaléka szembesül a dolgozókkal kapcsolatos kihívásokkal.
A kutatás kimutatta azt is, hogy a koronavírus-válság a régió vállalkozásait az átlagnál súlyosabban érintette, mivel a válaszoló cégek 45,1 százalékának csökkent az árbevétele a pandémia miatt. Azonban az észak-magyarországi cégek erősebb exportmegtartó erővel rendelkeztek, mint az országos átlag: a megkérdezett vállalkozások 70 százalékánál változatlan maradt, vagy növekedett az exporttevékenység.