Ötezer amerikai fogyasztót és ezer üzleti vezetőt kérdezett meg a PwC felmérésében arról, hogy a két csoport hogyan indul neki a metaverzum megismerésének. Az üzleti vezetők 66 százaléka szerint vállalatuk jelenleg is aktívan foglalkozik a metaverzummal, és többségük szerint már most, de legkésőbb három éven belül a metaverzum az üzleti stratégiájuk része lesz.. A fogyasztóknak pedig a fele érdekesnek tartja a lehetőségeit. 

„Fontos kiemelni, hogy »igazi« metaverzum egyelőre nem létezik. A felmérésből az is kiderült, hogy bár egyes technológiai elemek már elérhetőek és az ügyfelek, valamint az üzleti vezetők nagy része érdeklődik is irántuk, ugyanakkor a megkérdezett fogyasztók mindössze 9 százaléka, míg a vezetők 23 százaléka válaszolta, hogy tisztában van a metaverzum fogalmával és aktívan követi is a fejleményeit” – mondta Kanti Péter, a PwC Magyarország telekommunikáció, média és technológia szakértője.
A szakember szerint az egységes értelmezés ilyen alacsony szintje az új formálódó technológiák esetében természetes, főleg mivel a metaverzum számos komponensből – például VR1/AR2, NFT3-k, blockchain – áll, melyek változó érettségűek és a megkérdezettek is különböző mértékben találkozhattak velük.
A felmérés során a vizsgált üzleti vezetők fele nyilatkozott úgy, hogy vállalatuk jelenleg is rendelkezik a metaverzummal, NFT-kkel vagy kriptovalutákkal foglalkozó feladatkörökkel, illetve jelentős részük (32 százalék) tervezi, hogy ilyen típusú munkakört hoz létre a közeljövőben.

Ki mit vár a metaverzumtól?
A PwC kutatása alapján a fogyasztói oldal legnagyobb arányban – mintegy 65 százalékban – az új, digitális helyszínek felfedezését tartja a legérdekesebb felhasználási területnek. A videójátékozás és a különböző szórakozási lehetőségek csak a hatodik és a hetedik helyet foglalják el a rangsorban. 

Érdekesség, hogy míg a fogyasztók 53 százaléka szívesen lépne interakcióba a számára ismerős márkákkal a metaverzumban, addig a fizikai termékek eladása és vásárlása iránti érdeklődés csak 46 százalék, a digitális termékek iránt pedig 39 százalék.
„Az üzleti oldal figyelme leginkább a metaverzum saját, belső felhasználására és tartalomgyártásra irányul, ami alacsonyabb kockázattal és költséggel teszi lehetővé az új technológiával való kísérletezést” – tette hozzá Kanti Péter.
A vállalatvezetők legnagyobb arányban, 42 százalék az onboarding és egyéb tréningek támogatásában látják a metaverzum hasznát, amit a kollégákkal való interakciók elősegítése követ 36 százalékkal. A fogyasztók számára szóló tartalom készítését csupán a harmadik helyen említették, szintén 36 százalékos arányban. 
A felmérés a metaverzummal szembeni legjelentősebb félelmekre és veszélyekre is kitér: a vállalati és fogyasztói oldalon egyaránt a kiberbiztonsági és az adatvédelmi kockázatok szerepelnek az első helyeken.